Ποιος σχεδίασε το ψαλίδι;

Τι σου κάνει ένα ψαλιδάκι...
Εντελώς τυχαία έμαθα πως σαν σήμερα 15 Απρίλη αλλά το έτος 1452, να θυμάστε ένα χρόνο πριν την δική μας άλωση στην Κωνσταντινούπολη, γεννήθηκε στο Βίντσι της Ιταλίας ο γνωστός σε όλους μας Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Μπράβο είσαστε έξυπνα παιδιά. Το ντα Βίντσι σημαίνει από την πόλη Βίντσι. Συγκεκριμένα από την πόλη Αντσιάνο του Βίντσι.
Πατέρα είχε το δικηγόρο - συμβολαιογράφο Πιέρο ντα Βίντσι. Απλά συγκρατήστε πως κι ο παππούς του Λεονάρντο, έκανε το επάγγελμα του πατέρα του, δηλαδή ο πατέρας του Λεονάρντο δεν ξέφυγε από τον δικό του πατέρα.
Η μητέρα του άγνωστη. Προφανώς μια όμορφη χωριατοπούλα, ίσως παραδουλεύτρα στον οίκο της οικογενείας Βίντσι που όταν έγινε γνωστή η εγκυμοσύνη της, φυσικά και δεν ήταν δυνατόν να παντρευτεί τον Πιέρο!

Ένα χρόνο μετά τη γέννηση του νόθου πια Λεονάρντο, ο πατέρας του έχει παντρευτεί μια κόρη πλουσίου συμβολαιογράφου - σιγά μην ξέφευγε από τα καθιερωμένα κι η μητέρα του έναν άλλο άντρα, εργάτη σε υψικάμινο, σιγά μην ξέφευγε κι εκείνη από τη μοίρα της.
Το ευτύχημα είναι πως ο Λεονάρντο έμεινε με τον πατέρα του στη Φλωρεντία. Δεν ξέρουμε αν αυτό ήταν "ευτύχημα" για τον ίδιο που από μικρός αναγκάστηκε ν' αποχωριστεί τη μάνα του. Το σίγουρο είναι πως ένα μυαλό θα είχε χαθεί αν μεγάλωνε με τη μητέρα του γιατί δεν θα είχε τα προνόμια να κάνει τις σπουδές που έκανε δίπλα στον πατέρα του.
Από μικρός φαίνεται  το ανήσυχο πνεύμα του και οι κλίση του στις τέχνες. Μαθαίνει ανάγνωση, γραφή αριθμητική. Παίζει λαούτο και ήδη αρχίζει να σχεδιάζει και να εντυπωσιάζει.


  Στα 14 του χρόνια, ο πατέρας του, βλέποντας πως  ο γιος του δεν θ' ακολουθήσει το επάγγελμά του, τον στέλνει ως μαθητευόμενο, στο πιο σπουδαίο εργαστήριο εκείνης της εποχής, στου ζωγράφου κι αρχιτέκτονα Αντρέα ντελ Βερόκιο. Πού τέτοια τύχη με την μάνα του. Ο Βερόκιο ήταν στενός φίλος του Πιέρο. Απλά συγκρατούμε πως ο Λεονάρντο είναι ένας όμορφος νέος που μένει κοντά στον Βερόκιο μέχρι το 1480 κι ο Βερόκιο απλά είναι ένα πολύ προχωρημένο πνεύμα της εποχής του.
Να σημειωθεί επίσης πως ο Βερόκιο είναι ομοφυλόφιλος, κατακριτέο και μη αποδεκτό για κείνη την εποχή, λες και τώρα δεν είναι και φυσικά να πούμε πως ποτέ μα ποτέ δεν υπήρξε κάποιο στοιχείο που να μας οδηγεί στην υποψία πως αυτοί οι δυο άντρες είχαν ερωτική σχέση.

Λέω να μη σας κουράσω μ' άλλες βαρύγδουπες γνώσεις.
Μόνο κάποιους πίνακες του να θυμηθούμε όπως "Μυστικός Δείπνος" & "Μόνα Λίζα".

Να ξέρετε πως ο άνθρωπος ήταν επίσης αρχιτέκτονας, ανατόμος, γλύπτης, μουσικός, μηχανικός, εφευρέτης, γεωμέτρης και χάκερ αν μπορούσε θα ήταν αλλά τι να σου κάνει που γεννήθηκε μέσα στην αναγέννηση.

Να θυμάστε τον "Άνθρωπο του Βιρτούβιου". Το σχέδιο του οποίου απεικονίζει έναν άνθρωπο σε δυο θέσεις που αλληλοκαλύπτονται. Τα πόδια και τα χέρια αλλάζουν θέση και μοιάζουν να εγγράφουν έναν κύκλο και ένα τετράγωνο.
Γενικώς δεν άφησε τίποτα που να μην ασχοληθεί μαζί του.
Και λίγο κοινωνικό σχόλιο. Έπαιρνε προκαταβολές για να φτιάχνει τους πίνακές του κι αυτός ξεκίναγε με χαρά και μόλις το σχέδιο ολοκληρωνόταν στο μυαλό του δεν συνέχιζε τον πίνακα. Τον παράταγε στη μέση και έφευγε. Τα νεύρα τους τσατάλια οι πλούσιοι της εποχής που έδιναν τα λεφτά τους και πίνακα για να στολίσουν το σαλόνι τους δεν είχαν.

Πέρα από την ζωγραφική είχε πάθος και με τη συγγραφή. Πάντα κουβαλούσε μαζί του ένα τετράδιο, όπου κρατούσε σημειώσεις.
Ακούστε και το αξιοπερίεργο. Πάντα τις σημειώσεις του τις έγραφε από δεξιά προς τ' αριστερά - κατοπτρική γραφή - για να τις διαβάσει κανείς θα μπορούσε μόνο μέσα από καθρέφτη, αναγραμματίζοντας επίσης και κάποιες λέξεις. Άστε που ήταν αριστερόχειρας.

Πάντως εκεί που θέλω να καταλήξω είναι πως ο Λεό ήταν αυτός που σχεδίασε και το ψαλίδι. Εξ ου και η εισαγωγή της σημερινής ανάρτησης.
Να' ναι καλά ο Χριστιανός γιατί τι θα κάναμε χωρίς αυτό.

Πιο κάτω παρουσιάζονται πολύ γνωστοί πίνακές του.
Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα στοιχεία για τον ίδιο μπορείτε να το κάνετε εδώ .
Πάντως η αφορμή για την ανάρτηση δόθηκε όταν παρακολούθησα ένα πολύ ωραίο ντοκιμαντέρ στη "Βουλή"  από το BBC & συμπληρωματικά στοιχεία πήρα και από το Wikipedia.




Σχέδιο τοπίου στην κοιλάδα του Άρνου






Η Παναγία με το γαρίφαλο


Η Βάφτιση του Χριστού


Το αγγελάκι στ' αριστερά σας το βλέπετε στον παραπάνω πίνακα; Ναι, αυτό με τα μακριά γεμάτα μπούκλες μαλλιά; Είναι του Λεονάρντο. Το υπόλοιπο έργο ανήκει στον Βερόκιο. Λέγεται, πως εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ ο Βερόκιο από την ζωγραφική του Λεονάρντο που δεν ξαναζωγράφησε ποτέ, "αφού ένιωσε βαθιά ντροπή που το αγόρι ζωγράφιζε καλύτερα".


«Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου»- 1472 με 1475 λάδι και τέμπερα σε ξύλο

Προσωπογραφία της Ginerva de Benci  
                                              


Αγ. Ιερώνυμος, λάδι σε ξύλο


«Η προσκύνηση των μάγων» λάδι σε ξύλο, 243 Χ 246

Η Παναγία των Βράχων


                       Η κυρία με την ερμίνα
Είναι χαρακτηριστική η κίνηση του κορμού της γυναίκας προς τ' αριστερά ενώ όλο της το πρόσωπο είναι προς τα δεξιά.



                           Ο Μυστικός Δείπνος
Ξέρουμε πως ο Ντα Βίντσι κοιτούσε τον "Μυστικό Δείπνο" με τα χέρια σταυρωμένα, ανεβασμένος στη σκαλωσιά για μέρες ολόκληρες. Έβαζε μια πινελιά και συνέχιζε να τον κοιτάει με τις ώρες.
Τριγύριζε στους δρόμους του Μιλάνο ψάχνοντας για πρόσωπα που θα τα χρησιμοποιούσε για μοντέλα στη σκηνή. Είναι πάρα πολλά τα προσχέδια που έχουμε γι' αυτόν τον πίνακα.



  Μόνα Λίζα


 Ο άνθρωπος του Βιρτούβιου





























Σχόλια